Bevrijding Retie I

Retie: Tien crashes

‘Ze vliegen dik, zo dik dat de vogels te voet moeten gaan’

In de nacht van 22 op 23 september 1944 vertrekken de Duitsers uit Retie. De volgende dag staan de Britse bevrijders op het marktplein.

De dagen ervoor waren spannend. Honderden vliegtuigen trekken over de gemeente. Het is een ongelooflijk schouwspel. Ruim 2000 transport- en zweefvliegtuigen en 1500 jachtvliegtuigen nemen op 17 september deel aan Operatie Market Garden, het geallieerde plan om Nederland te bevrijden. Boven Geel maakt hun aanvliegroute vanuit Groot-Brittannië richting Nederland een knik naar het noorden. Boven Retie en omgeving passeren ze vervolgens over bezet gebied.

De vliegtuigen zijn zwaar geladen en vliegen laag en traag. Dat maakt ze een gemakkelijke prooi voor het Duitse afweergeschut. De inwoners van Retie zien bemanningsleden en passagiers met parachutes springen en helpen overlevenden onderduiken. Samen met de Britse Halifax die in 1943 neerstortte, crashen er tijdens de oorlog minstens tien vliegtuigen boven het dorp.

Hulppost

Tijdens de Slag om Geel richt het Vlaamse Kruis in de bomvrije kelderverdieping van het gemeentehuis van Retie een noodhospitaal in. Ze verzorgen er burgers uit Retie, Dessel en Kasterlee die het slachtoffer zijn van de beschietingen op het Duitse afweergeschut door de geallieerden. Na de bevrijding neemt het Rode Kruis de hulppost over.

Vliegtuigen van Operatie Market Garden boven de Kloosterstraat. (Heemkring Zeven Neten Retie)

De familie Vos houdt een week lang, tot aan de bevrijding, Charles M. Faith verborgen, een van de overlevenden van de crash van de Dakota in Kortijnen. Hier wordt hij in triomf, met paard en kar en harmoniemuziek, naar het gemeentehuis gebracht. (Heemkring Zeven Neten Retie)